Menu

Ministerul Educației reînființează Institutul de Științe ale Educației și creează un nou centru pentru curriculum și evaluare

Ministerul Educației a anunțat înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, precum și reînființarea Institutului de Științe ale Educației (IȘE), instituție desființată în 2019 prin decizia Guvernului Orban, care a comasat-o cu Centrul Național pentru Evaluare și Examinare într-o nouă entitate numită Centrul Național de Politici și Evaluare. Prin decizia actuală a Ministerului condus de Ligia Deca, Centrul Național de Politici și Evaluare va fi desființat, iar Institutul de Științe ale Educației va fi reactivat. „Continuăm reforma în educație”, declară Deca.

Ministerul Educației reînființează Institutul de Științe ale Educației și creează un nou centru pentru curriculum și evaluare

„În conformitate cu prevederile Legii învățământului preuniversitar, au fost transmise pentru avizare interministerială proiectele de acte normative pentru înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și reînființarea Institutului de Științe ale Educației, în urma desființării Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație”, a comunicat marți Ministerul Educației.

Noul Centru Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) va avea ca atribuții principale coordonarea și revizuirea curriculumului național, precum și administrarea sistemului de evaluare și examinare la nivel preuniversitar.

Atribuții suplimentare ale CNCE includ:

  • Coordonarea științifică pentru revizuirea periodică a curriculumului destinat învățământului preuniversitar special și programului „A doua șansă”;
  • Supervizarea evaluării și examinării pentru programele speciale de învățământ;
  • Evaluarea și avizarea manualelor școlare, a celor pentru cadrele didactice și a altor materiale auxiliare;
  • Gestionarea platformelor pentru evaluările descriptive care monitorizează dezvoltarea fizică și competențele cognitive și socio-emoționale ale copiilor;
  • Administrarea unei bănci de instrumente pentru evaluare cu rol orientativ;
  • Stabilirea standardelor naționale de alfabetizare funcțională și gestionarea Platformei naționale de alfabetizare funcțională;
  • Susținerea programelor de dezvoltare profesională continuă pentru personalul didactic din sistemul preuniversitar.

Institutul de Științe ale Educației (IȘE) va avea ca obiectiv principal realizarea de studii și cercetări menite să contribuie la înțelegerea și îmbunătățirea proceselor educaționale, având scopul de a fundamenta deciziile de politici publice în domeniu.

Atribuțiile Institutului de Științe ale Educației includ:

  • Participarea la studii și cercetări naționale și internaționale;
  • Dezvoltarea metodologiilor și analizelor pentru monitorizarea și evaluarea impactului strategiilor și politicilor naționale;
  • Monitorizarea implementării programelor educaționale;
  • Diseminarea rezultatelor cercetării către cadrele didactice;
  • Organizarea programelor de formare continuă pentru profesori, experți și personal de conducere din învățământul preuniversitar și universitar;
  • Oferirea de suport tehnic unităților de învățământ pentru realizarea de cercetări și implementarea proiectelor;
  • Publicarea revistelor, cărților și rapoartelor de cercetare în domeniul educației.

„Continuăm reforma în educație. Actualul Centru Național de Politici și Evaluare în Educație reunește două structuri cu activități total diferite: Unitatea de Cercetare în Educație, cu atribuții în realizarea și promovarea de studii și cercetări pentru fundamentarea deciziilor de politici publice în educație, și Direcția Curriculum, Evaluări și Examene, cu atribuții în dezvoltarea de curriculum și evaluarea în educație. Înființarea Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare și reînființarea Institutului de Științe ale Educației sunt, așadar, un răspuns firesc la necesitatea unei abordări instituționale diferite, în raport cu specificul activității fiecărei entități. Recunoaștem, pe de o parte, importanța activităților de cercetare în educație, și, pe de altă parte, a celor de dezvoltare a unui curriculum care să răspundă nevoilor actuale ale societății, însoțit de un proces de evaluare racordat la standardele internaționale”, a explicat ministrul Educației, Ligia Deca.

„IȘE este și unul dintre centrele la nivel național pentru evaluările internaționale ale elevilor și ale cadrelor didactice, realizate în colaborare cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și alte organizații internaționale”, menționează ministerul.




ALTE ARTICOLE
    OPINII