Metodologia ocupării posturilor în învăţământul universitar a fost aprobata de catre guvern miercuri 03.05.2011. stabilind ca toate concursurile să fie publice. Candidatii pentru funcţia de profesor universitar vor fi evaluaţi de către o comisie din care va face parte obligatoriu un profesor universitar din străinătate.
Daniel Funeriu, Ministrul Educaţiei, considera că metodologia elimină “practica nepotismului” în ocuparea posturilor de asistent, lector, şef de lucrări, conferenţiar sau profesor universitar. Unul dintre motive este acela ca din comisiile de concurs nu vor putea face parte rude ale candidaţilor sau persoane care au avut relaţii “comerciale” cu aceştia.
Si pentru posturile de profesor universitar metodoligia se va schima. Atfle candidatii vor fi evaluaţi, conform noii metodologii, de către o comisie din care cel puţin trei membri vor fi din afara universităţii respective. Mai mult pentru prima data se introduce cerinta ca pentru postul de profesor universitar un membru al comisiei de concurs să fie din străinătate.
Funeriu vrea ca toate concursurile sa fie deschise publicului, iar candidatul va trebui sa expuna un plan de dezvoltare profesională pe care doreste sa il urmeze.
Daniel Funeriu a subliniat că, în baza metodologiei aprobate, se vor debloca o serie de posturi iar acestea vor putea fi ocupate asemeni posturilor de asistent şi lector universitar, pe perioadă nedeterminată.
Pana la 30 mai, universităţile vor transmite catre Ministerului Educaţiei solicitările pentru ocuparea posturilor de asistent şi lector universitar, cu încadrarea în numărul de ieşiri din sistem înregistrate începând cu aprilie 2009.
“Concursurile se derulează în cel mult 45 de zile de la încheierea perioadei de înscriere. Numirea pe post şi acordarea titlului universitar aferent de către instituţia de învăţământ superior, în urma aprobării rezultatului concursului de către Senatul universitar, se face prin decizia rectorului, începând cu semestrul următor desfăşurării concursului. Decizia de numire şi de acordare a titlului universitar aferent de către instituţia de învăţământ superior, împreună cu raportul de concurs se trimite de către instituţia de învăţământ superior Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi sportului şi CNATDCU în termen de 48 de ore de la emiterea deciziei de numire”, se în hotărâre.